Monday 1 March 2010

Wash your hands, please!

Pernah tak anda menonton siri kartun Sin-chan mendapat adik baru? Dia mengajak kawan-kawan tadikanya ke rumah melawat adik barunya.

Apakah yang mereka lakukan sebelum mendukung si adik?
Ya, membasuh tangan!

Sebenarnya Sin-chan telah mengajar kita salah satu perkara penting, iaitu membersihkan kedua-dua belah tangan sebelum mendukung bayi. Masyarakat Melayu masih kurang berkesedaran mengenai hal ini. Namun, jika kita rajin membaca dan melayari internet, sebenarnya para doktor menasihati supaya para pelawat mencuci tangan mereka terlebih dahulu sebelum menyentuh bayi yang baru lahir.

Ini kerana bayi mempunyai sistem imunisasi badan yang rendah berbanding orang dewasa. Sentuhan merupakan satu cara pemindahan kuman yang kerap dan mudah berlaku. Apabila kita tidak mencuci tangan, maka bayi tadi berisiko untuk terdedah kepada jangkitan kuman.

Oleh itu, ibubapa berperanan untuk mengingatkan rakan-rakan serta ahli keluarga yang datang melawat supaya mencuci tangan. Mungkin ada sesetengah orang berasa tersinggung, tetapi ingatlah bahawa ibubapa berhak memastikan kesihatan bayi mereka terjamin.

Ibubapa boleh juga menyediakan gel antiseptik di tepi katil bayi, untuk memudahkan pelawat membersihkan tangan. Jika pelawat tidak sihat atau baru sembuh daripada sesuatu penyakit berjangkit, elakkan daripada memegang si bayi.

Ingatlah, mencegah lebih baik daripada mengubati!

Sebut sahaja 'gel antiseptik' kepada doktor di farmasi. Mudah didapati dan mudah digunakan (sapu sahaja ke tangan, tak perlu air/tisu).

0 comments:

Post a Comment