Wednesday 17 March 2010

Tarikh Jangkaan Bersalin

Tahniah puan, anda mengandung. Jangkaan bersalin ialah .... 

Okay, dialog di atas tiada di dalam klinik Dr. Azzah :)

Tetapi apabila kita telah disahkan mengandung, doktor akan membuat kira-kira untuk mendapat tarikh jangkaan bersalin.

Pengiraan yang dilakukan berdasarkan hari pertama untuk kitaran haid terakhir ibu mengandung tadi.
Mengikut kajian,secara puratanya bayi mengambil masa 40 minggu di dalam kandungan untuk terbentuk dengan sempurna. Oleh itu, tarikh jangkaan bersalin ialah 280 hari (40 minggu) selepas hari pertama kitaran haid.

Namun, hanya 10% wanita bersalin tepat pada tarikh jangkaan tersebut. Separuh daripada wanita-wanita bersalin dalam jangka masa seminggu daripada tarikh jangkaan, tetapi 90% bersalin dalam masa dua minggu.

Selain kiraan sebegitu, ada satu lagi kaedah yang digunapakai, iaitu menggunakan ultrasound (yang biasanya kita sebut 'scan baby'). Umur fetus diketahui berdasarkan ukuran panjang fetus, dan tarikh jangkaan bersalin dapat dikira oleh mesin ultrasound tadi. Cuba lihat pada helaian yang anda perolehi selepas membuat ultrasound. Ada tertulis (kecil sahaja) EDD = (tarikh ....).

EDD itulah estimated due date =tarikh jangkaan bersalin.


Oleh itu, tidak perlu dirisaukan apabila bayi anda masih belum keluar pada tarikh yang dijangkakan doktor. Namun doktor akan membuat pemeriksaan untuk memastikan bayi dan ibu tidak mempunyai masalah lain yang menganggu proses kelahiran.


Istilah yang anda jumpa jika membaca website Inggeris:

Last menstrual period (LMP) = kitaran haid terakhir
Gestation = kandungan
Estimated due date = tarikh jangkaan bersalin

0 comments:

Post a Comment