Tuesday 9 March 2010

Udara dalam rumah

Jika berpeluang menziarahi mutazawwijin lain, antara perkara yang saya perhatikan ialah pengudaraan di dalam rumah mereka.

Ada rumah yang terlalu terperap udaranya. Tingkap bertutup rapat, kipas tidak dipasang, cahaya matahari pun tidak dapat masuk.

Sebenarnya pengudaraan yang baik adalah penting bagi kesihatan kita. Udara yang terperap dan lembap menggalakkan pembiakan bakteria.

Maka sebelum memilih rumah sewa, lihatlah kedudukannya. Tanyakan dua soalan ini:
  • Adakah terlalu terlindung sehingga tidak langsung dimasuki cahaya matahari ?
  • Adakah terlalu rendah (ardhiah) hingga menyukarkan untuk membuka tingkap? 

Benar, harga yang murah adalah penting atas status kita sebagai pelajar. Tetapi apakah pula nilai kesihatan anda dan keluarga anda?

Tips:
  • Pada musim panas, buka tingkap di sebelah malam atau selepas subuh untuk setengah jam ke satu jam. Waktu siang udaranya terlalu panas, jadi memang tidak selesa jika tingkap terbuka. Pasang kipas angin supaya udara di dalam rumah bergerak dan tidak terperap.
  • Pada musim sejuk, di waktu siang, buka daun tingkap kayu tetapi tutup tingkap cermin. (Tapi waktu malam tutuplah kedua-duanya, sejukkkk....). Suasana yang terlalu gelap atau terlalu bergantung kepada lampu bilik tidak sesuai, lebih-lebih lagi jika mempunyai anak kecil.

Rumah adalah tempat anak kita membesar. Jadi sewajarnya ibubapa memastikan pengudaraan dan pencahayaan matahari yang baik bagi rumah masing-masing.

2 comments:

PanglimaKhalid.com said...

pencahayaan yang baik penting unuk tumbesaran mata kanak2

Ummu Alfateh said...

boleh tambah info lagi, panglima khalid?

Post a Comment