Monday 8 March 2010

Demam

Apabila suhu badan bayi meningkat kepada 37.7 - 38.0 darjah C, bayi itu dikatakan demam.

Demam (fever) adalah reaksi tubuh terhadap benda asing -seperti virus dan bakteria- yang masuk ke dalam tubuh. Peningkatan suhu badan menyebabkan virus/bakteria tadi tidak dapat bertahan di dalam badan dan mudah dimusnahkan oleh sistem imunisasi badan.

Oleh itu, demam merupakan salah satu cara pertahanan badan yang penting.



Apa yang boleh anda lakukan di rumah?

- Pastikan bayi menyusu/minum air masak dengan kerap untuk mengelakkan kekurangan air dalam badan (dehydration).

- Jika anak anda enggan makan, tidak mengapa. Asalkan kerap minum. Ini kerana sehari dua semasa demam, selera makan memang tiada, yang penting adalah air dalam badan mencukupi. Namun jika ia berterusan, sila jumpa doktor.

- Berikan buah-buahan atau jus.

- Lap/tuam badan anak dengan air suam. Jangan memandikan bayi yang demam panas dengan air sejuk, kerana dikhuatiri hypothermia (kehilangan suhu badan secara mendadak).

- Jika mendapat antibiotik daripada doktor, makan ubat mengikut arahan dan tempoh waktu yang ditetapkan. Ini kerana jika berhenti sebelum waktunya, kemungkinan bakteria/virus menjadi resistant terhadap antibiotik tersebut, menyebabkan ubat itu tidak berkesan untuk melawan jangkitan akan datang.

- Jangan pakaikan anak dengan pakaian atau berselimut tebal (tapi jangan pula terlalu nipis). Pastikan pengudaraan bilik adalah baik dan segar.

- Pada waktu malam, ibubapa hendaklah lebih berwaspada. Sebaik-baiknya tidur secara bergilir untuk menjaga bayi yang demam. Ini kerana demam yang terlalu panas boleh menyebabkan sawan.

Namun, jika suhu bayi terlalu tinggi, atau mempunyai gejala-gejala lain lain seperti berlarutan lebih 5 hari, enggan menyusu, cirit-birit, tidak boleh tidur dan kerap menangis, ianya hendaklah diberi perhatian serius dan segera dibawa berjumpa doktor.

PS: Saya tak tahu sejauh mana berkesannya petua-petua Melayu (seperti guna kunyit, air asam jawab dll) semasa bayi demam. Boleh dicari di Internet cara-caranya, dan keberkesanan tu terpulang pada individu kot...

0 comments:

Post a Comment