Sunday 14 March 2010

Pakaian bayi/kanak-kanak

Kenapa ada post ini?
Kerana acapkali saya perhatikan ibubapa yang membawa bayi/anak kecil ke luar rumah dengan pakaian yang nipis/selapis sahaja, walaupun bayi itu baru berumur 3 bulan.

Musim panas.

  1. Pakaikan pakaian yang diperbuat daripada kapas.
  2. Tidak terlalu ketat dan tidak terlalu longgar, terutamanya di bahagian leher dan badan.
  3. Jangan biarkan bayi berpeluh, untuk mengelakkan ruam. Pasanglah kipas di dalam bilik, tetapi tidak dihalakan secara terus ke arah bayi.
  4. Tukar lampin/pampers bayi sekurang-kurangnya 4 jam sekali. Periksa bahagian peha dan kemaluan anak anda jika ada ruam lampin (ini boleh menyebabkan bayi sakit dan tidak selesa).
  5. Jika keluar rumah, pastikan anak memakai selapis lebih daripada apa yang anda pakai. (rujuk Rule of Thumb di bawah).
  6. Pakaikan topi semasa anak anda di luar rumah (jangan biarkan kepalanya terdedah secara terus di bawah terik matahari).

Musim sejuk.

  1. Pakaikan stokin dan sarung tangan, serta sarung kepala.
  2. Pastikan ketebalan baju sesuai untuk menghadapi suhu yang beransur naik/turun.
  3. Jika keluar rumah, pastikan anak anda memakai selapis lebih daripada apa yang anda pakai. (Rujuk Rule of Thumb di bawah). Jangan biarkan dada dan kaki bayi/kanak-kanak terdedah dengan angin sejuk.
  4. Periksa anak anda dari semasa ke semasa untuk mengetahui samada dia 'overheat' atau tidak. (maksudnya, baju terlalu tebal sehingga bayi tidak selesa).
  5. Bukalah jaket atau selimut anak apabila sampai ke destinasi (cth pusat membeli-belah, rumah rakan) yang biasanya tidak sesejuk keadaan luar.



Rule of Thumb
Bayi/kanak-kanak kecil hendaklah dipakaikan SELAPIS LEBIH daripada orang dewasa.

0 comments:

Post a Comment