Wednesday 3 March 2010

Antenatal/prenatal visits

Head note: Jangan bersikap sambil lewa apabila ada temujanji dengan doktor. Ini penyakit yang kerap berlaku di kalangan kita di Mesir, atas alasan sibuk, malas dan 'saya rasa sihat sahaja'. Anda mahu pertaruhkan nyawa bayi anda?

Prenatal visits =  perjumpaan dengan doktor semasa mengandung.

Apabila isteri tidak mengalami kitaran haid bulanan seperti biasa, ada kemungkinan beliau hamil.
Untuk mengesahkan kehamilan, caranya mudah sahaja. Beli 'pregnancy test kit' di farmasi dan ikut arahan yang tertera di kotak kit tersebut.

Ujian kehamilan di rumah itu hendaklah dibuat menggunakan air kencing di awal pagi, sebelum si isteri makan atau minum apa-apa. Ini untuk memastikan air kencing tidak mengandungi bahan-bahan yang boleh mengganggu keputusan ujian tadi.

  • Jika ujian tadi adalah positif, bolehlah anda menemui mana-mana doktor O&G sebagai 'prenatal visit' yang pertama. (Jika keputusannya samar-samar, boleh juga bawa bersama 'test kit' tadi).

Jadual prenatal visit:
  • Bulan pertama hingga bulan ketujuh kehamilan, bakal ibu perlu berjumpa doktor sebulan sekali.
  • Bulan kelapan kehamilan, setiap dua minggu sekali.
  • Bulan terakhir, seminggu sekali.

Berikut adalah perkara yang doktor lakukan ketika 'prenatal visit' (pemerhatian berdasarkan perjumpaan dengan Dr. Azzah, Hayyu Sabiek):

Perjumpaan pertama:
Doktor memberi surat untuk dibawa ke hospital, di mana bakal ibu dikehendaki menjalani ujian darah. Ujian darah ini adalah untuk mengesahkan kehamilan, mengetahui jenis darah dan Rhesus, mengesan anemia/diabetes/darah tinggi dan penyakit-penyakit lain yang mungkin memerlukan perhatian serius semasa mengandung.

Perjumpaan kedua :
Doktor mengambil berat badan dan tekanan darah bakal ibu. Kemudian perut ibu di'ultrasound' untuk melihat janin (degupan jantung, anggaran size, terletak di rahim atau luar rahim). Doktor akan mengira jangkaan waktu bersalin. Kemudian bakal ibu mendapat kad yang mengandungi rekod-rekod di atas serta rekod peribadi yang lain dan perlu dibawa setiap kali berjumpa doktor.

Perjumpaan seterusnya:

-Doktor merekod berat badan bakal ibu untuk memastikan penambahan berat badan adalah selaras dengan usia kehamilan. Underweight dan overweight boleh mendatangkan mudarat kepada bayi dalam kandungan.
-Tekanan darah juga diambil untuk memastikan masalah darah tinggi (kerap dialami semasa mengandung) dapat dikawal sekiranya ada. Selain itu, doktor juga akan memberikan ubat-ubat tertentu untuk dimakan semasa hamil, contohnya asid folik, vitamin tambahan dan kalsium.
-Ultrasound yang dilakukan sekitar bulan keenam/ketujuh untuk mengetahui bayi dalam keadaan sihat atau mengalami  masalah 'congenital'. Jantina bayi juga boleh diketahui ketika ini.


Pada bulan terakhir, doktor akan memeriksa pintu rahim menggunakan jari untuk mengetahui samada kepala bayi sudah berada di bawah dan di pintu rahim. Ini kerana jika kepala bayi masih belum turun, kemungkinan bayi dalam keadaan songsang.

Prenatal visit adalah penting kerana maklumat-maklumat semasa perjumpaan tersebut dapat membantu doktor semasa kelahiran bayi, terutamanya jika timbul masalah tertentu seperti perlu pembedahan, atau bayi mengalami masalah jantung atau lain-lain.

Oleh itu, para suami hendaklah memastikan isteri menghadiri prenatal visit, lebih-lebih lagi kerana kebanyakan bakal ibu mudah penat menjelang bulan-bulan terakhir kehamilan. Berilah sokongan dan bertanggungjawablah sepenuhnya supaya doktor dapat memantau kesihatan kedua-dua ibu dan anak.

0 comments:

Post a Comment