Thursday 25 March 2010

Bertungku dan berpantang

Pelajar perubatan: Bertungku dan berpantang ni lepas bersalin ni takde kesan sangat. Nak buat, buat. Tak buat pun takpe...

Pelajar bukan perubatan: Ehhhh, mak kita cakap MESTI pantang la. Bertungku pun kena buat, kalau tak nanti sakit-sakit la badan awak...


Kiranya ada dua pandangan dalam hal bertungku dan berpantang ni:
  • Ada yang menganggap ia hanya sekadar amalan masyarakat kita, dan tidak disokong oleh kajian perubatan, bahkan ada sesetengah amalan itu bertentangan pula dengan pendapat perubatan moden.
  • Ada yang menyokong, kerana menurut pengalaman mereka dan juga kajian perubatan yang lain, bertungku dan berpantang membantu memulihkan ibu yang baru bersalin.

Tapi berpantang di Mesir mudah sahaja sebenarnya. Yang penting, jaga pemakanan dan kebersihan diri.
Bertungku juga boleh dibuat mengikut kemampuan. Jika ada sahabat-sahabat untuk membantu, itu lebih baik. Jika anda bersendirian, lakukan mana yang tercapai oleh tangan anda, atau minta tolong suami.

Beberapa amalan selepas bersalin yang sering dilakukan:
  • Bertungku = untuk melancarkan aliran darah dan memanaskan badan. Orang dahulu kata ianya untuk mengecutkan rahim. Tetapi ada artikel perubatan mengatakan, sebenarnya rahim tetap mengecut (samada bertungku atau tidak) secara semulajadi dalam masa 40 hari selepas bersalin. Jadi, mungkin bertungku itu MEMBANTU proses tersebut.
  • Berpantang makan = orang Melayu lazimnya menyebut supaya ibu menjauhi makanan 'sejuk'. Ada juga yang tidak membenarkan minum air terlalu banyak. Tetapi sebenarnya yang penting adalah makanan seimbang. Amalan hanya membenarkan minum segelas air sehari adalah salah kerana ibu perlukan air untuk elak dehydration di samping untuk menyusukan anak. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran. Daing dan ayam juga penting. 
  • Herba/jamu =  ini boleh check dengan doktor samada herba/jamu yang anda hendak makan mempunyai kesan sampingan atau tidak. Sesetengah orang tidak sesuai memakan jamu/herba kerana 'panas dalam' dan menyebabkan bayi juga menerima kesan. Tetapi memang herba-herba Melayu mempunyai kebaikan yang tersendiri yang sudah dikaji.
  • Tidak mandi/ jarang-jarang mandi =  Errr, sebenarnya tidak mandi langsung adalah tidak lojik kerana sudah pasti badan ibu tidak selesa apabila tidak dibersihkan. Malahan, ia menggalakkan jangkitan kuman. Yang betulnya ialah membersihkan diri dan kawasan vagina, serta kerap tukar 'pad' semasa tempoh keluar darah nifas. Gunalah air suam (tidak terlalu sejuk/panas) dan sentiasa pastikan badan segar. Jika berpilis/mengurut dengan minyak membuatkan ibu tidak selesa, tidak menjadi masalah untuk ibu meninggalkan amalan itu.
  • Berehat = Bersalin adalah satu proses yang memenatkan, terutamanya bersalin normal. Oleh itu, biarlah suami yang melakukan kerja-kerja rumah sehingga ibu benar-benar sihat.


Setiap ibu yang bersalin mempunyai pengalaman berbeza semasa membuat amalan-amalan selepas bersalin ini. Oleh itu, janganlah terlalu risau jika anda tidak mampu mengikut kesemua amalan yang disuruh ibubapa, dan boleh dapatkan nasihat doktor jika berasa musykil mengenai hal ini. Banyakkan juga membaca, bertanya dan buat rujukan.



PS: Macam mana ibu-ibu di Mesir berpantang? Akan ada post lain, Insya Allah.

1 comments:

FizBizShop said...

Bertungku memang penting untuk ibu-ibu lepas bersalin,kini terdapat inovasi dalam bertungku,Ketahui lebih lanjut tentang tungku moden yang mudah,ringkas & pantas untuk kegunaan sekeluarga di http://bantalpanas.webs.com

Post a Comment