Sunday 11 April 2010

Bahasa Arab

Ada sesiapa yang tahu video berbahasa Arab yang berkualiti tinggi? Setaraf Barney, Sesame Street atau Dora the Explorer?

Mungkin para ustaz di Mesir boleh mulakan usaha ke arah itu. Bua kerjasama dengan orang-orang lepasan bahagian Multimedia. Kerana program-progam berbentuk 'educational' begitu sangat membantu, khususnya untuk para ibu bapa yang bahasa ibunda mereka bukan bahasa Arab.

Setakat mengharap youtube dan video-video biasa, masih tidak setanding seperti menonton rancangan berbahasa Inggeris. Gambar, animasi, kualiti suara, lagu dan banyak lagi faktor yang perlu diambil kira untuk menark perhatian kanak-kanak. Jangan hilang fokus ya, saya maksudkan di sini adalah rancangan berbahasa Arab Fushah 100%, yang boleh menambah perbendaharaan kata bahasa Arab anak-anak kita dan menggunakannya dalam kehidupan harian, bukan sekadar nasyid-nasyid,kisah-kisah nabi atau doa-doa untuk kanak-kanak yang sering dijumpai di dalam youtube.

Kalau sesiapa ada link menarik berkaitan video bahasa arab (yang sesuai untuk kanak-kanak lah ya), kongsilah dengan saya. Terima kasih!

0 comments:

Post a Comment