Wednesday 24 February 2010

Sepintas Lalu

Aktiviti untuk si kecil....

Baby Sign Language

Satu cara untuk membolehkan kanak-kanan berkomunikasi dengan orang di sekeliling mereka secara non-verbal, terutamanya bagi yang berumur 2 tahun ke bawah.  Kemahiran ini juga boleh digunakan untuk berkomunikasi dengan orang pekak dan bisu, justeru menambahkan lagi kemahiran sosial yang boleh digunapakai di dalam masyarakat apabila mereka dewasa kelak.

Medium yang boleh digunakan: video, flashcard, buku.



Artwork: Making Your Own Animal Mask

Latihan menggunting dan mewarna adalah untuk melatih otot-otot di tangan, terutamanya jari. Selain itu, boleh juga diselitkan fakta-fakta berkaitan binatang yang dilukis (cth: di mana harimau hidup? Apa makanan harimau? Bagaimana bunyi harimau?)



Read-it-together

Sebagai memupuk minat membaca di dalam jiwa kanak-kanak. Lakonan dan tiru gaya watak buku sangat sesuai untuk menghidupkan suasana.

Play Happily!

Kanak-kanak bermain bebas sesama mereka, di samping ibubapa mengajar erti berkongsi, beratur, berterima kasih dan sebagainya. Ini membolehkan kanak-kanak memahami erti kehidupan bermasyarakat. Jika si kecil dalam kategori bayi, dia juga mendapat manfaat dengan mengenal bayi/kanak-kanak lain, dan belajar membezakan antara ahli keluarga dan orang asing, serta beza antara orang dewasa dan kanak-kanak.

Snack time....is makan time!


Justeru, dengan sepintas lalu aktiviti yang dirancang  ini, diharapkan ibubapa lebih berminat untuk membolehkan anak-anak mereka menghadiri Playdate #1.

0 comments:

Post a Comment