Monday 3 May 2010

Mesir yang berpasir

Tak sahlah kalau tinggal di Mesir ni tanpa menghadapi pasir dalam kehidupan seharian. Ya lah, dah asal negara ni negara padang pasir juga, kan?

Kadang-kadang kasihan melihat anak, sering dilarang daripada bermain dengan pasir. Err, adakah kerana saya asal orang bandar, membesar dengan tidak bermain kotor? :D  Tetapi faktor lain yang lebih utama adalah kerana sejarah keluarga yang ada allergi, terutama dengan debu dan makanan tertentu. Jadi terpaksalah mengawasi tempat dan waktu anak bermain.

Jadi untuk tips hari ini, ibubapa di Mesir bolehlah sentiasa merujuk ramalan cuaca yang ada di internet sebelum keluar ke rumah. Lebih-lebih lagi Mesir dalam fatrah perubahan musim. Ada hari yang berangin debu berputar-putar, sangatlah tidak sesuai untuk si anak keluar bermain pada waktu begitu.

Website yang dimaksudkan ialah:

http://weather.msn.com/local.aspx?&wealocations=wc%3aEGXX0004&q=Cairo%2c+EGY&setunit=C

Website ini memaparkan suhu setiap 3 jam, kelajuan angin, kelembapan, cuaca (panas/mendung/hujan dsb). Maka bolehlah pemakaian anak dan aktiviti luarnya dirancang agar sesuai dengan cuaca luar. Oleh itu, manfaatkanlah kemudahan internet di rumah anda!

0 comments:

Post a Comment