Friday 21 May 2010

Kasut dari China

Assalamualaikum wrt wbt...


*sedihnya lama tak post apa-apa di sini....alasan cliche -sibuk - Ya ampunnn...orang lain lagi busy kan? Hehe*

Sekadar untuk perhatian bersama, buat ibubapa di sini....seperti yang Abu Handzolah (ke Ummu Handzolah?? Terkeliru pulak) telah ceritakan di blog mereka, kasut kanak-kanak yang diimport dari China sekarang kebanyakannya dibuat daripada kulit babi. Jadi, sama-samalah kita berhati-hati semasa membeli barangan kulit dari negara tersebut.

Bukan setakat di Tauhid Wan Nur sahaja, di Genina Mall (dan mungkin mall yang lain juga) pun ada. Minggu lepas Alfateh sekeluarga ber'window shopping' dengan harapan hendak membeli sepasang dua kasut, untuk Alfateh lah. Agak terkejut kerana walaupun brand nya bernama Abou Khalla (kalau tak silap la), tetapi nampak juga lah titik tiga bertompok-tompok tanda itu kulit babi. Mungkin Abou Khalla itu nama syarikat pengimport sahaja, kasut tu pula dibuat di China (kesimpulan ni logik la kan).

Di tepi jalan Abbas Aqad pun sama ya, kalau diteliti kasut-kasut yang dijual oleh penjual tak berkedai tu, tengok kotak kasut 'Made in China', kami pun periksalah. Confirm juga ia kulit babi.

Dalam hal pemilihan kasut, ibubapa silalah ambil berat tentang keselesaan untuk kegunaan anak-anak. Yang penting, pastikan tapak kasut tidak licin dan tahan untuk digunakan secara lasak, tapak tidak nipis, di bahagian sekeliling tumit dan buku lali seelok-eloknya berspan. Bukan nak 'condemn' kasut buatan Mesir, tetapi setakat ni kasut murah-murah yang mereka hasilkan boleh menyebabkan kaki anak melecet, lebih-lebih lagi jika tidak memakai stokin.


Tapi kalau nak beli yang berjenama, di sini mahalllll..... T________T

Adalah sekitar LE140 ke atas sepasang. Contoh kasut-kasut berjenama tersebut ada di City Star atau di kedai-kedai menjual barang kanak-kanak di Abbas Aqad. Di Genina Mall, Sarag Mall dan City Center tak ada sangat.

Alternatif lain, kirimlah dengan orang yang datang dari Malaysia. Kasut Kiki Lala ke, Anakku ke...murah dan berkualiti. (Ohhh, rindunya nak bershopping di Malaysia!)

Ehem, setakat ni je dahulu. Sekian terima kasih ^__^

0 comments:

Post a Comment