Thursday 2 December 2010

Snek Musim Sejuk

Santan sangat penting dalam masakan Melayu, khususnya untuk lauk-pauk yang dimakan bersama nasi. Begitu juga kuih-muih. Ditambah pula dengan kandungan gula yang tinggi di dalam kuih. Sewajarnya ibubapa mengurangkan kedua-dua bahan ini di dalam menu harian. Kanak-kanak memang perlu kerap makan kerana mereka aktif dan dalam proses pembesaran fizikal. Namun masih ada banyak menu lain yang lebih sihat dan sesuai untuk dihidangkan kepada mereka.

Oleh kerana musim sejuk sinonim dengan buah pisang  dan strawberi, berikut beberapa senarai resepi mudah untuk santapan kanak-kanak sebagai snek in between meals :

1) Lepat pisang:
- Lenyek pisang, tambah tepung, sedikit gula dan secubit garam, (sama seperti membuat cekodok) tapi lebih baik kerana ia dikukus, bukan digoreng.

2)Pancake:
-Beli tepung pancake di kedai dan bancuh ikut arahan di belakang bungkusan tepung itu. Tak mahal pun, sekitar le5 sebungkus.
-Hidang bersama madu dan hirisan buah-buahan (pisang/strawberi/epal). Sangat sesuai untuk sarapan.

3)Lempeng pisang:
-Sama seperti menyediakan cekodok, cuma dimasak rata di dalam kuali dengan sedikit minyak sahaja.

4)Banana split:


Yummy!

5)Kek pisang.

6)Strawberi bersalut coklat. -Rasa coklat mengurangkan masam strawberi (kerana ada kanak-kanak tidak gemar makan strawberi begitu sahaja kerana agak masam).


Selamat menjamu selera!

0 comments:

Post a Comment